onsdag 31 december 2014

Hejdå 2014

Hahaha, en krönika om dagen, vad tänkte jag med? Nåja, några stycken blev det innan julledigheten slog till med all sin kraft. I brist på bättre så kommer här en genomgång av 2014 i form av frågor/svar, som jag helt fräckt snott från Elcas blogg.


Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Jag blev pappa, det smäller högst.

Genomdrev du någon stor förändring?
Njäe, de förändringar som skett har väl varit mer av nödvändighet - om vi talar om det personliga planet. Yrkesmässigt har det varit ett år av mer exekutiv karaktär, förändringarna jag drivit igenom har mestadels skett tidigare i processen.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Jadå, flera stycken faktiskt. I fjol, i år och nästa år verkar vara babyboom-år i vänskapskretsen.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
27 februari, då min dotter föddes.

Dog någon som stod dig nära?
En kollega som jag kommer att sakna innerligt gick bort under hösten.

Vilka länder besökte du?
Polen. Blev mest semester på hemmaplan i år.

Bästa köpet?
Torktumlaren, no doubt. Fast det var egentligen en present...

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Min dotter gör mig glad varje dag. Hoppas det håller i sig länge.

Saknar du något från år 2014 som du vill ha år 2015?
Lite mer tid, skrev han i vetskap om att det inte kommer ske.

Vad önskar du att du gjort mer?
Sovit. Renoverat. Sparat.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Lagt mindre tid på dåliga spel. Framförallt på mobilen.

Favoritprogram på TV?
Flera stycken. True Detective, Game of Thrones, Downton Abbey, South Park, Boardwalk Empire mfl.

Bästa boken du läste i år?
Har faktiskt kommit igång med läsandet efter en riktigt svår period. Gillade "Den sanna historien om Pinocchios näsa" av GW.

Största musikaliska upptäckten?
Jag är dålig på att upptäcka ny musik. Men Emigrate, som jag inte lyssnat på tidigare, var en trevlig överraskning.

Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Att vi ändå lyckades försvara vår position i landstingsvalet tämligen väl. Sen är jag glad över alla personkryssen, även om det strikt formellt sett inte hör till jobbet utan är mer ideellt slit.

Din största framgång på det privata planet?
Så här i efterhand förstår jag inte hur vi tog oss igenom första tiden efter förlossningen, när vi fick bo på sjukhuset och dottern var sjuk. Att det gjorde oss ännu starkare är en framgång.

Största misstaget?
Förmodligen något impulsköp.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare!

Vad spenderade du mest pengar på?
Boende, familjen, mat och nöjen.

Något du önskade dig och fick?
Dottern!

Något du önskade dig och inte fick?
Hade inte suttit fel med en ny bil...

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Jag och familjen kom hem från sjukhuset efter tre veckor. En av de bästa födelsedagspresenter jag fått.

Vad fick dig att må bra?
Grillkvällar, mysstunder med familjen, sommarbad med glass och allmän avkoppling.

Vem saknade du?.
Jag har balanserat det rätt bra mellan vänner och bekanta. En del vill man kanske träffa oftare, men det är ingen jag missat helt, tycker jag. Extra kul att det gamla gubbgänget från hembyn börjat ha återkommande middagar.

De bästa nya människorna du träffade?
Dottern - hon är helt fantastiskt charmig faktiskt. Livsfarlig. Sen måste jag ändå nämna personalen på barn- och ungdomskliniken i allmänhet och de på Neoavdelningen i synnerhet.

Mest stolt över?
Min lilla familj.

Högsta önskan just nu?
Att vi håller oss friska. Och en ny bil.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag ska försöka bli ännu bättre på att prioritera min tid, försöka skapa lite gummiband och flexibilitet. Det är lite för mycket blocktänk i min kalender, skulle vilja ha det mer flytande.

2 kommentarer:

  1. mycket familjelycka där basse, härligt att läsa. :) stolt ska du va! plus i kanten för att du har åretupplivat din blogg igen! keep up the good work.

    SvaraRadera