onsdag 1 augusti 2012

Watch The Clone Wars, you must

Tittar en hel del på Star Wars: The Clone Wars just nu. Det är en CGI-animerad serie som ej ska förväxlas med den animerade serien Star Wars: Clone Wars. Ja, George Lucas har tydligen fått slut på sin fantasi när han ska döpa sina projekt, men lyckligtvis har han ett gäng talangfulla manusförfattare som hjälper honom med resten.

Jag gillar serien. Den är dessutom del av officiell Star Wars-kanon, dvs godkänt av Lucas själv (konstigt vore väl annars eftersom han är exekutiv producent). Jag gillar hur den så att säga ger mer kött på benen till en del karaktärer som i både originaltrilogin och i prequel-trilogin hade rätt små roller. Detta gäller inte minst de många Jedi-mästare och Jedi-riddare som typ introducerades och mördades i samma sekvens ("Execute Order 66!") i Star Wars Episode III: Revenge of the Sith.

The Clone Wars utspelar sig mellan Star Wars: Episode II: Attack of the clones och Episod III. Republiken (med sin klonarmé) tampas med Separatisterna (som har en massiv droid-armé). Nästan varje avsnitt är fristående och behandlar olika delar av konflikten, må det vara rena slag eller diplomati och politik bakom kulisserna. Många tror att animerade serier per automatik är för barn, men så är inte fallet, och särskilt inte vad gäller The Clone Wars, som klassas som PG-13 i USA ("Parents Strongly Cautioned – Some Material May be Inappropriate for Children Under 13").

Serien är faktiskt rent av mörk, emellanåt, mörkare än jag förväntat mig. I ett avsnitt torteras exempelvis en Jedi ihjäl av en prisjägare. Det får väl ändå betecknas som tämligen... icke barnvänligt? Det är inte bara karaktärerna från filmerna som begåvas med mer "kött på benen", utan även planeterna, konflikterna, varelserna, kulturerna - kort sagt hela Star Wars-universumet.

The Clone Wars innehåller även en hel del humor, inte minst från de dumma separatist-droidsen. Här är ett exempel på vad jag menar:



Jag tycker det är hysteriskt kul. Det är så dumt att det kunnat komma från någon av rollspels-sessionerna jag deltar i.

Kort sagt: är du ett fan av Star Wars måste du se The Clone Wars. Även om du "bara" är ett fan av Sci-fi så rekommenderar jag serien. Annars kanske den inte är något för dig. Din klant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar