måndag 13 augusti 2012

Tanzdiktator

Den senaste tiden har min musiksmak radikaliserats. Det är trevligt. Än så länge. Jag upptäcker ny elektronisk musik; hård, aggressiv och upptempotysk industrisynth men även mjukare ambienttramsigt sköngung. Jag hade påbörjat en liten lista av mer typisk, välkänd, kommersiell, elektronisk musik (Depeche, PSB, osv) när min gode vän mr Flow la upp den otroligt nostalgiska musikvideon till Faderheads låt "Fistful of Fuck You" på fejjan.



Videon är väl möjligen bättre än låten. Men hur som helst så spöar Faderhead i denna video upp andra band som Combichrist, And One-Steve ("Panzermensch") och Aesthetic Perfection. And One kände jag till mycket väl innan jag såg videon, de andra två hade jag bara hört talas om.

Aesthetic Perfection var en trevlig bekantskap. Min favoritlåt:


Via diverse konstiga vägar hittade jag t ex bandet Patenbrigade: Wolff och deras melodiösa, men ändå tunga, låt "Mauerradio":



På den vägen är det. Spotify har en halvhygglig "Related artists"-funktion, som ledde mig vidare från framförallt Aesthetic Perfection till en mängd andra band. Jag fortsatte och fortsatte...

... tills jag hade en jättefin playlist, ännu finare än den var innan. Den är förmodligen inte färdig - en riktigt bra playlist blir väl aldrig det? Alla måste lyssna. LYSSNA DÅ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar