fredag 17 augusti 2012

Stöd utvecklingen av Wings: Director's cut

Jag har skrivit om spelet Wings förut, i mitt inlägg om den fantastiska Amigan. Spelbolaget bakom Wings, Cinemaware, har legat i någon slags dvala sedan sin senaste release (Robin Hood: Defender of the crown) år 2003.
Men jag har tittat in på deras sajt då och då. Jag hade emellertid helt glömt att jag faktiskt prenumererar på deras nyhetsbrev - vilket inte är så konstigt med tanke på att det var ganska länge sedan det kom några nyheter.

Men så igår trillade det in ett mejl, med fantastiska nyheter: Cinemaware är i full färd med att skapa Wings: Directors cut, vilket är en upphottad, utökad, version av det klassiska flygarkad-spelet från 1990. För Wings var aldrig en flygsimulator, det var ett actionspel med känslomässigt djup. Som så många av Cinemawares andra spel lyckades de skapa en miljö man vill återuppleva.


Den krassa verkligheten för flygarna i första världskriget - och därmed för dig själv i spelet - blev snabbt uppenbar. Du skapar en pilot, ger honom ett namn och fördelar ut lite poäng på fyra olika grundegenskaper (som man blir bättre i allt eftersom man utför uppdrag), gör ditt övningsuppdrag och får dina "Wings" (flyglicens) och anländer till skvadronen. Colonel Farrah tar emot på HQ:
"Think you're a flyer, Kid? Right now you're a scribe. You'll pick up the company journal where your predecessor left off. He thought he was a flyer, too."

Det är svårt att förklara, men när man flugit några uppdrag för 56th Aerosquadron, blivit utskälld av Colonel Farrah för att man nödlandat med avsikt för att klara livhanken, följt livet på flygbasen genom den gemensamma "dagboken" som är flygjournalen... så fastnar man. Jag började faktiskt bry mig om hur det gick för de andra piloterna, trots att man aldrig interagerade med dem utanför själva uppdragen. De var bara ett namn på en "pilot roster", men man följde deras framgångar, och led när en pilot man flugit med många gånger blev dödad i strid. Vilket hände, förr (oftast) eller senare.

Spelvärlden lyckades fånga in en, och man såg ivrigt fram emot nästa uppdatering i journalen för att få veta mer om livet, en del av de andra karaktärerna, och vilket uppdrag som gällde för dagen.

Därmed inte sagt att spelmekaniken var dålig. Tvärtom, den var fantastisk för sin tid, vilket bidrog till framgången. Men miljön var det som verkligen lyfte spelet. Cinemaware gjorde, som deras namn antyder, tämligen filmiska spel med en lite speciell "tecknad" grafik, och lyckades allt som oftast skapa en "egen" stil. Storyn och miljön var lika viktiga som spelmekaniken, vilket var väldigt ovanligt vid den tiden.

Och nu tänker Cinemaware alltså göra en nyversion, med upphottad grafik och musik, och med extra innehåll (fler uppdrag, fler journalinlägg osv). Men de behöver hjälp med finansieringen, och det ska ske genom crowdfunding. De har gjort en Kickstarter-kampanj, där de ber om "pledges" för att finansiera utvecklingen av spelet. Teamet postar uppdateringar med förhandstittar, och jag måste säga att den nyligen presenterade stillbilden från den 3D-renderade flygstriden ser helt jävla magisk ut.

Deras mål är att få ihop 350 000 dollar på en månad. Det är ett tufft mål, men jag tror de kan klara av det, inte minst när det blir mer allmänt känt bland gamla Amiga-nördar att kampanjen är igång. Spelet tycks ha varit enormt populärt i Tyskland, och det är ju en ganska stor marknad.

Jag har pledge:at 50 dollar. Det garanterar mig en nedladdningsbar version av spelet, plus lite digitalt extramaterial. Hade jag haft råd så hade jag pledge:at 10 000 dollar, för då får man hur mycket bonusmaterial som helst, plus en rejäl credit i själva spelet!

Så. Vill stödja nyproduktionen av ett klassiskt spel? Vill du hjälpa Cinemaware bevisa att det finns en efterfrågan på spel av den här typen? Då tycker jag du kan bidra med några dollar. Om inte annat så kommer du ha min eviga tacksamhet, oavsett om spelet blir av eller ej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar