fredag 27 juli 2012

One thing leads to another

Ibland blir det märkligt hur olika saker leder till varandra. Läsare av denna blogg och andra eländiga skapelser som undertecknad krystat fram genom åren borde veta att jag är svag för western-settings. Jag har exempelvis rankat Deadwood som den bästa tv-serien under 00-talet, goddamnit. Jag älskade Red Dead Redemption, inte minst för miljön och tidsepoken - "senwestern".

Ovanstående är viktigt att ha i bakhuvudet när jag nu ska beskriva vad som hände mig idag. Jag lyssnade på Filip och Fredriks podcast (som för övrigt rekommenderas å det grövsta, finns på Itunes eller på deras hemsida). Dagens avsnitt (nr 96) och deras snack om Stefan Löfvens jakt på "mappen" fick mig att skratta högt. I programmet pratade de även om skådespelaren Jonah Hills diverse divalater. Ni som känner mig vet att jag ibland omedelbart måste googla saker som jag blir nyfiken på - livet med smartphone har inte direkt lindrat detta beteende - och jag fick helt enkelt för mig att kolla upp vad Jonah Hill har på gång.

Så, via Wikipedias artikel om Hill fann jag att han ska medverka i Quentin Tarantinos nya film Django Unchained... som jag inte ens kände till! Här har Tarantino plötsligt en ny film på G! I min värld är detta en enorm nyhet och att jag fram till idag varit ovetande kan jag bara skylla på att min omvärldsbevakning havererat totalt.

När jag så läste om Django Unchained fick jag nästan fnatt. En Tarantinofilm som handlar om hämnd? Check. En Tarantinofilm med Christoph Waltz? Check. Och: Det. Är. En. Western.

Jag ser så oerhört mycket fram emot den här filmen att det nästan är orättvist. Hur ska den kunna leva upp till mina förväntningar? Här är den första officiella trailern:



2 kommentarer:

  1. ...Djangos fru heter "Broomhilda"?

    Jag har en föraning om att Christoph Waltz inte kommer att vara lika fantastisk som i Basterds, och jag har dessutom aldrig varit intresserad av westernfilmer, men det är en Tarantinofilm och Leonardo DiCaprio har trollface, så jag kommer nog att vilja se den.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att vara lika fantastisk som Waltz i Basterds. Och jag tror han gör sig allra bäst som skurk (det baserar jag också på filmen Water for Elephants), men här är han mer en "good guy" (nåja) vad det verkar. Men det är ändå Christoph Waltz!

    Tarantino har gjort mig besviken en enda gång, med Jackie Brown. Sedan har han lyckats överträffa mina förväntningar varje gång. Denna gång är jag extremt spänd på att se just DiCaprio som den sötsugne skurken.

    ... Broomhilda ja. Det måste vara ett utslag av Tarantinos humor, eller någon slags bisarr referens till seriestrippen med samma namn.

    SvaraRadera