tisdag 3 april 2012

Down in Mexico

Ett litet inlägg om musik, oväntade kombinationer och sällsamma kulturella traditioner, samt hur en liten pojk från Trekanten kan nå ända till dansgolven i latinamerika.

Mexikansk aggro/industrialsynth, kan det vara något? Folk tror man skojar när man berättar att man lyssnar mycket på det för tillfället. De tror att man hittar på. Skulle jag? Va? Ja, det skulle jag mycket väl kunna ha gjort - jag är ju lite "rolig" på det där crazy sättet. Men den här gången är det inte hittepå, utan helt fint och äkta.

Jag slölyssnade lite på Kriminal Minds för ett par år sedan. Fastnade inte riktigt då. Men efter att en kompis skrev om dem på FB gav jag deras senaste album Resistance Against (Spotify) en ny chans, och då fastnade jag. Vad gäller musik är jag en ganska utpräglad humörmänniska och kan tycka något är fullkomligt briljant ena dagen, för att nästa dag bara tycka att det är "bra", för att nästa dag anse det vara briljant igen.

Kriminal Minds är alltså från Mexiko, och bara det är ju lite kul. Electroscenen i just Mexiko är dock enormt stor. Exakt varför det är så har jag aldrig efterforskat, men jag vet att det redan under sena 80-talet var jätterusningar till Depeche Modes konserter där.

Nu kommer ett roligt litet sidospår från ämnet:
Min gode vän Mr Flow och hans medlemsomsättningsintensiva band Vision Talk, som spelar en bastardversion av italosynth (inledningsvis i klippet ser ni basstrukturen på det fina vattentornet i Berga, Kalmar), ska exempelvis turnera i Mexiko i höst. Detta enligt önskemål från arrangörer där, och då är Vision Talk knappast ett stort band i Europa, eller Sverige, men deras låtar spelas ändå på nattklubbar i Mexiko City.

Mr Flow sitter i en liten hemmastudio på Kungsgårdsvägen i Kalmar, där han sjunger/spelar in, mixar, producerar och mastrar. Därifrån till ett dansgolv i mångmiljonstaden Mexiko City känns steget långt, men det är det alltså inte.

Men åter till Kriminal Minds. Här är min personliga favoritlåt från Resistance Against:


PS.
The Coasters - Down in Mexico
DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar