tisdag 27 mars 2012

Space Oddity

Blogghelvetet berättar om en sällsam idé, förverkligad i rekommendabel tidskrift.

Jag har läst serier sedan 1983. Många olika genrer, stilar och berättelser har det blivit genom åren. Svenskt, amerikanskt, belgiskt, franskt, spanskt, japanskt, italienskt, norskt, danskt, finskt, äventyr, thriller, satir, strippar, sport, Disney, scifi, deckare, skräck, superhjältar - alla stilar och sätt har sin charm.

Utopi - ett svenskt seriemagasin för episka serier, vars blogg jag för övrigt länkar till här till höger - har i sitt senaste nummer en av de mest bisarra svenska serier jag läst. Eller åtminstone själva idén till serien är en av de mer galna jag snubblat över.

Serien heter

Christer Fuglesang
Kungen av Rymden
The Son of Northern Darkness

Prologen berättar hur Fuglesang kröns till Kungen av Rymden i Cyber-Valhalla, och att han även "fått" en jetmotorcykel ("Ving-Tor"), en norsk groupie och en sexbröstad rymdkvinna. Ja, ni hör ju själva. Fantastiskt, helt enkelt, den timide och slätstrukne svenske astronauten Christer Fuglesang blir en playboy/actionhjälte i någon form av alternativ rymdverklighet. Galenskapen i idén förstärks av hur snygg och väl genomarbetad serien är bildmässigt.

Emil Maxén står för "Text, idé och bild". Det är första, men säkerligen inte sista, gången jag hör talas om honom. Exempel på hans verk finns på hans hemsida. Serien om Fuglesang känns som en one-shot, men jag har gärna fel.

PS.
DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar