lördag 21 januari 2012

My home town

You know the drill. Bloggägaren har hittat något jättekul och bra, och vill göra samma sak. Visst är det tragiskt? Skicka pengar.

Snubblade in på bloggen Kollaps!. För att göra en lång och underhållande historia kort och tråkig så kan man väl säga att det är en blogg som drevs av Andreas Jismark (grundare av bandet April Tears (Spotify)) innan han bytte blogg och sedan bytte blogg igen. Smålandsbördiga Musiken som April Tears, från Tranås ("mest känt för Hyland och Pälsindustri. Idag lever inga av de två."), skapade har man förfestat till en del under åren.

Iallafall, i den här nedlagda bloggen finns flera inlägg som beskriver hur det såg ut när bandet precis startat igång, och om Tranås under det tidiga 90-talet. Mycket underhållande, särskilt listan på de 10 mest dråpliga ögonblicken i Tranås lokalbandshistoria.

Jag har aldrig satt min fot i Tranås. Men jag känner igen en hel del av karaktärerna och beskrivningarna av samhället. Det kanske är något med småländska samhällen och 90-talet, vad vet jag.

Hur som helst, så blev jag rejält sugen på att starta en blogg som beskriver uppväxten i min gamla hemby. Det skulle i så fall vara ett samarbete mellan mig och flera andra i min generation, det vill säga att vi blir flera skribenter på bloggen. Mitt långtidsminne är dessvärre permanent nedsatt på grund av att jag lär mig nya saker hela tiden, så jag kommer behöva de andras input för att minnas detaljer. Trekanten, som byn heter, rymmer många speciella karaktärer och händelser - särskilt från 90-talet. Om allt går i lås, så hoppas jag en sådan blogg kan startas upp under våren.


PS.
Rubriken är en referens till Wannadies gamla hit "My home town". Spotify | Youtube
DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar