söndag 6 november 2011

World in my eyes

I sedvanlig majestätisk stil kommer nu excellensen, bloggmästaren och världens ljus, vidareutveckla sina välgrundade tankar kring den framtida kampanjvärlden.

Först en liten spoilervarning om du tror du kommer spela en *morr* rollperson (dessa agenter av kaos i ett perfekt uttänkt äventyr) i min Microlite20-kampanj. Här tänker jag nämligen berätta om vilken typ av spelvärld jag ska försöka skapa. Det kommer inte avslöjas någon plot eller så, men om man är en sån där spelartyp som inte vill veta något om miljön, världen, religioner med mera i förväg ska du sluta läsa... nu!

Som framgått av mitt twittrande (ni borde verkligen följa mig på Twitter, allihop, genast) valde jag Microlite20 som regelsystem på grund av dess enkelhet. Jag älskar att skapa spelvärldar, äventyr, karaktärer och kampanjer - nästan lika mycket som jag hatar krångliga regelsystem, och att lära mig dessa.

Well, jag tänkte fortsätta på det inslagna spåret av enkelhet. Spelvärlden, som jag ser den framför mig just nu, kommer vara your basic enkontinents-värld. Klimatet kommer till största delen vara subartiskt (pälsmössa på!), och jag föreställer mig en rätt underutvecklad teknologi, motsvarande kanske 700-800-talet i vår värld. Det kommer också vara glesbefolkat med få eller inga större städer.

Religion kommer finnas, men just nu är jag inne på att ha en eller max två gudar/trosuppfattningar - kombinerat med oundgänglig naturdyrkan givetvis. I en så primitiv glesbygd, med så långa vintrar och bistert klimat, kommer människor alltid ha anledning att frukta naturen - och därmed också försöka blidka den.

Magi är sällsynt, men förekommer, mestadels hos clerics och i form av shamaner (druidaktigt). I en sån här primitiv värld som jag tänker mig är det lätt att magiker får ett alltför stort övertag kontra andra klasser. Ett tag var jag inne på att inte använda det alls - och att frankt slå fast att ingen kan spela magiker - men samtidigt är det trist att begränsa urvalet av spelbara klasser redan från start. Dessutom tror jag clerics kommer behövas (både hos spelare och bland NPC:s), och de använder ju också magi (även om den är divine och inte arcane).

Så istället för att right out förbjuda någon att spela magiker så tänker jag istället ägna mig åt lite social ingenjörskonst: livet som magiker kommer helt enkelt bli svårt (dock långt ifrån omöjligt). Tänker man spela som magiker i min kampanjvärld får man bereda sig på att bli bespottad, förföljd och kanske t o m jagad. Det finns inget "organiserad" magikerskrå, och misstänksamheten magiker emellan är också stor - så man kan inte räkna med någon större hjälp från kollegor, eller att finna några större kunskapskällor beträffande magi.

Det är väl ungefär de punkterna jag har spånat fram. Mitt nästa steg är att börja konstruera en världskarta. Hur stor världen ska bli är jag inte riktigt framme vid ännu, men jag lutar åt en rätt vidsträckt sådan.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det låter högst intressant! Har du redan spelare/grupp i åtanke för detta, eller är det bara en idé än så länge?

    SvaraRadera
  2. I första hand är den tänkt för onsdags-online-alternativ för Nybrogruppen. Det har kommit lite pikar om något nytt att spela när vi har våra Skype-sessioner, och att jag kunde DM:a något.

    Så jag tror det kan bli så att vi efter årsskiftet kör CoC på måndagskvällarna och D&D via Skype på onsdagskvällarna (med vissa undantag förstås, men som en grundfördelning).

    Jag räknar inte med att vara klar att starta förrän framåt februari.

    Sen är det ingenting som säger att jag inte kan använda samma kampanjvärld i två grupper. Jag kan t o m använda samma kampanjer och äventyr, såvida ingen av spelarna har upplevt dem förut.

    SvaraRadera